ANETTE JAHN

Mundtlig fortælling og narrative kompetencer
Styrk elevernes narrative kompetencer, så de lærer at fortælle sig selv og lytte til andre. Det styrker klassens trivsel og er en forudsætningen for demokrati. Slip også selv bogen og fortæl. Det fanger eleverne i dansk, historie og kristendom, men også når du vil gøre udskolingselever interesseret i en videnskabsmand, en forfatter, en historisk eller politisk person.

Anette Wilhjelm Jahn er YA og børnebogsforfatter, antropolog, historiefortæller og foredragsholder og har udgivet fagbogen Eventyrværksted. Lær at fortælle kreativt for børn. Hun er optaget af at udvikle nye metoder til at få elever til at fortælle.

Anette Wilhjelm Jahn turnerer fuldtids med skoleforestillinger i hele landet gennem sit teater Måle Fortælleteater. Eventyr og bibelske fortællinger for indskolingen, Selma Lagerlöf og nordatlantiske fortællinger for mellemtrinnet, og Karen Blixen for udskolingen. Hun har afholdt et utal af fortælleworkshops for lærere siden 2004. Undervisningen foregår i en tryg og humoristisk atmosfære, der skifter mellem erfaringsbaserede øvelser i små grupper og faglig refleksion i plenum. Totalt nybegyndere og garvede kan arbejde med de samme øvelser. Og modet og fortælleglæden plejer at være i top, når man går hjem, så man allerede næste dag går i gang.

Udgivelser:

  • Billedbog: Den forheksede prinsesse og Fyrtøjet, Dansklærerforeningens Forlag nov. 2023.
  • YA-roman: Ravnekløer, Byens Forlag 2022.
  • Billedbog: Sarahs første juleaften, Bibelselskabets Forlag 2021.
  • Børneroman: Tudsen Tue, Forlaget Silhuet 2020 (anmeldt af Pædagogen.dk).
  • Fagbog: Eventyrværksted. Lær at fortælle kreativt for børn, Dansk Pædagogisk Forum 2018 (anmeldt af Pædagogen.dk).

Læs her en spændende artikel af Anette Jahn om, hvorfor mundtlig historiefortælling er et vigtigt pædagogisk værktøj i børnehaveklassen.

Foredrag

Send forespørgsel

SLIP BOGEN OG FORTÆL

For alle skolens lærere.

Læring sætter sig fast, når det formidles i en fortælling, for så besøger eleverne de steder og møder de mennesker, du ønsker, de skal lære om, og så styrkes nysgerrigheden efter at ville vide og forstå mere.  Også i udskolingen.

Enten vælger hvert team eller hele skolen et fælles eventyr eller fortælling at arbejde med. I skal ikke kunne historien udenad. På kurset afprøver vi redskaber til at formidle så levende, at eleverne kan se, høre, smage, lufte og mærke alt det, jeres hovedperson oplever. Fortælleren skal nemlig selv flytte ind i fortællingens univers og mærke historien for at kunne invitere eleverne med derind. Vi arbejder med huskemetoder, visualisering, krop og stemme. Vi søger efter den enkeltes fortællestil, hvor nogle vil sidde roligt på en stol, mens andre vil op og bruge kroppen. Alt fungerer, når det passer til ens eget temperament.

Varighed: 3-6 timer.

På det lange kursus medbringer hver deltager 3 rekvisitter fra historien samt en hemmelig æske, pose, værktøjskasse eller kiste at gemme dem i, og I kommer til at skabe hver sin magiske fortælleramme, som I kan bruge hver gang, I fortæller fremover.

OBS Kan også bruges som humørfyldt teambuilding. Elevforestilling kan tilkøbes.

Storslået og fantastisk medrivende. De begejstrede elever oplevede, at de var en del af historien.
Helle Havel, udskolingslærer på Gug Skole

Send forespørgsel

LÆR ELEVERNE AT FORTÆLLE

For alle skolens lærere.

Anette Jahn er optaget af at udvikle metoder, der er så morsomme, at eleverne får lyst til at fortælle mundtligt. I introduceres til tegnefortælling, sansefortælling og improfortælling, og vi tilpasser metoderne de enkelte klassetrin. Hvis det er for indskolingsteams, afprøver vi også teatersangleg.

Alle medbringer 6 hemmelige rekvisitter, som I giver til skolens fortællekasse (En legomand, en gammel grydeske, en bøjet gaffel, en heks, eller en knækket skruetrækker). Hver lærer medbringer også en fortælleæske, som forbliver jeres personlige (en gennemsigtig pose, en værktøjskasse, et skrin). I får adgang til undervisningsmaterialer, så I kan bruge metoderne allerede næste dag.

Varighed: 3-6 timer.

Send forespørgsel

FYR OP UNDER FYRTØJET – ET EVENTYRFORLØB FOR INDSKOLINGEN

Pakke med fortælleteater for elever og fortælleworkshop for lærere.

Anette Jahn udgiver i 2023 på Dansklærerforeningens Forlag: Den forheksede prinsesse og Fyrtøjet Som HC Andersens farmor fortalte det. HC Andersen skriver, at Fyrtøjet er inspireret af farmorens folkeeventyr. Anette Jahn har derfor været i arkiverne på Det kongelige bibliotek og fundet Ewald Tang Kristensens og Grundsvigs 21 nedskrevne versioner af eventyret fra farmorens tid. Hvad sker der med eventyret, når heksen indeni er den ulykkelige prinsesse, som kongen har forhekset? Om dagen går hun rundt ude i skoven, om natten forvandler hun sig til den indespærrede prinsesse i glastårnet

Inden forestillingen lærer eleverne via korte videoer forestillingens sang og remser, så de kan deltage undervejs. Bogen indeholder kreativt undervisningsmateriale til dansk og billedkunst.

Lærerkurset tematiserer folkeeventyr og HC Andersen set i forhold til Meetoo. Primært afprøver I Jahns eventyrmetoder, som I straks kan sætte i gang med eleverne: Tegnefortælling, sansefortælling og teatersangleg. På det længere kursus øver I selv eventyrfortælling og har på forhånd hver i sær valgt et eventyr at arbejde med samt tre rekvisitter. Virker samtidig som teambuilding. Forløbet tilpasses skolen.

Forestillingen varer 45 minutter. Spilles for max 100 elever.

Varighed kursus: 3 timer.

Send forespørgsel

FORFATTERBESØG - YA-ROMANEN RAVNEKLØER

For 8. og 9. klassetrin.

Anette Wilhjelm Jahn udgav i 2022 YA-romanen Ravnekløer på Byens Forlag. En fortælling om skilsmisse, uansvarlige voksne der manipulerer med den unge, forviklede venskaber og den første forelskelse. Om hvor svært det er som ung at sige fra og stå fast. Jahn har skrevet bogen i tæt samarbejde sin 16-årige datter, og den bygger delvist på Jahns egen historie. Bogen er blevet taget godt imod på Bookstagram. På sin 4 måneders fødselsdag havde den allerede 35 anmeldelser af bogbloggere. De unge skriver, at de genkender hovedpersonen Albas liv. De ældre skriver, de ville ønske, de havde læst den, da de selv var unge.

Jahn har selv indtalt lydbogen, som også får roser. Så det er muligt at kombinere læsning og lytning.

---

Amalie Bock, dansklærer på Tvis skole, Holstebro:

Det er længe siden, at jeg har læst så god en ungdomsroman ... Jeg blev hurtigt grebet ... Personerne er godt nuancerede og sproget passer til fortælleren ... En utrolig vellykket roman! Og jeg gad godt, at den fik en fortsættelse, for jeg var ikke helt parat til at ligge personerne på hylden, da jeg vendte sidste side. Jeg vil selv bruge den i undervisningen, for jeg syntes, at det var utrolig befriende at læse en ungdomsroman, som ikke havde det mindste spor af alkohol- og stofmisbrug, selvmord eller spiseforstyrelser, som præger mange af de romaner, jeg har mødt i min tid som lærer (og elev). De er bestemt gode, men lettere deprimerede at hive fat i gang på gang. Ravnekløer var et frisk pust, og jeg sender min anbefaling videre til mine lærerkolleger og andre, der gerne vil læse en god ungdomsroman. 5 stjerner!

Da jeg kom tilbage til min niende klasse, var de allerede i fuld gang med at diskutere, hvor stærkt forestillingen virkede på dem. De var fascinerede af, at et enkelt menneske i et kostume kunne stå der og få dem til at rejse så langt væk, se stederne for sig og mærke følelserne."
Maja Bak, udskolingslærer Hirtshals skole