SOPHIE ALEXANDRINE LINDEGAARD

Indehaver af Ideas On Wheels og kreativ leder i Danmarks Radio

Kreativitet og innovation er nøgleord i Sophie Alexandrine Lindegaards arbejde og i hendes foredrag. Hun giver inspiration til, hvordan vi kan fastholde børns kreative tankegang, og hvordan man som underviser kan understøtte barnets evner til at tænke innovativt.

Sophie Alexandrine Lindegaard er uddannet arkitekt og har via sit arbejdsliv fået speciale i facilitering af kreative processer.

Hendes metodiske udgangspunkt er IDEOs Design Thinking, Walt Disneys tre rum til konceptudvikling, Googles 5-dages Sprint og sir Ken Robinsons teorier om kreativitet og læring. I 2015 grundlagde hun Ideas On Wheels for at styrke danske virksomheders evne til at arbejde systematisk med kreativitet, og hun er nu fungerende kreativ leder i Danmarks Radio.

Sophies helt store kæphest er visuelle virkemidler - tegninger, illustrationer og grafisk facilitering - som hun tror på, styrker hjernens evne til at tænke innovativt og gør det nemmere at se, hvordan en idé kan blive til virkelighed.

DE SMÅ GENIER

Sophies foredrag handler om, hvorfor børn er bedre idéudviklere end voksne. Hun kommer med et bud på, hvorfor de holder op med at være det - ofte i løbet af skolegangen - og fortæller, hvordan man som underviser understøtter barnets mod og lyst til at lege sig til innovative løsninger.

Sophie kommer med konkrete øvelser, visuelle virkemidler og tips til et konstruktivt og opbyggende sprogbrug, der gør plads til divergent tænkning. Foredraget har til formål at inspirere undervisere til at værne om og forløse børnenes kreativitet, så de kan gå fra at være små genier til at være store genier.