RIKKE THOR

Sexologisk Counsellor, Seksualunderviser og Sygeplejerske

Send en uforpligtende forespørgsel

Vi svarer inden for 24 timer
Rikke Thor har arbejdet med foredrag og seksualundervisning af bl.a. unge i 20 år og er en erfaren og engageret foredragsholder/seksualunderviser, der formidler på en afslappet og levende måde, der aktivt inddrager deltagerne undervejs.

Rikke Thor er daglig leder af seksualundervisningen af unge i Svendborg kommune, og tager desuden rundt i landet og underviser unge på skoler, opholdssteder og efterskoler, samt har temadage og foredrag på bl.a. lærerseminarier alt sammen omhandlende unge, seksualitet, intimitet, kærlighed og grænser, og - for fagpersoner - om hvordan man kan formidle dette emne, på en sjov, aktiv og virksom måde.

 

Foredrag

Send forespørgsel

Foredrag for unge på efterskoler og ungdomsuddannelser med dialog om kærlighed, seksualitet, grænser og prævention

Varighed : ca. 3 timer + evt. lidt ekstra spørgetid efter foredraget.

Antal elever: op til ca.130. Hvis de er op til ca. 70 elever, laver jeg aktive vurderingsøvelser med eleverne, hvor de afprøver holdninger og meninger i forhold til sig selv og andre.

Indsaml gerne anonyme spørgsmål sammen fra eleverne, som I giver mig når jeg kommer. Vi kan også samle spørgsmål sammen i en kasse i pausen.

Lærere er velkomne til at overvære undervisningen men behøver det ikke. Nogle efterskoler bruger fx. tiden - hvor jeg har eleverne - til lærermøde eller kursus for lærerne.

Jeg bruger billeder, musik, små videoer og fortæller historier og facts og inddrager eleverne gennem spørgsmål og debat. Jeg har prævention og pjecer med.
Jeg kommer ind på emner som:
 

  • Seksualitet som barn - teenager og ung, hvad er normalt?

  • Hetero - eller måske bi - eller homoseksuel...

  • Kønsorganer, onani og sex med hinanden, hvornår er man parat!? Hvordan ved man at man har lyst?? 

  • Hvad er sex?

  • Hvilke problemer kan man have i starten - fx. "komme for tidligt", præstationsangst, smerter mm og hvordan undgår man det.

  • Porno og reklamer, - hvad skal man leve op til?? hvad er "normalt"?? - Skal alle have lyst til det hele?? er der snyd og fake på film?

  • Hvordan passer man på sig selv og hinanden - mht. kønssygdomme, prævention, grænser og alkohol.

  • Barrierer mod kondombrug - hvorfor bruger nogle det ikke, selvom man godt ved at man skal??

  • Hvorfor kan det være svært at snakke med hinanden om lyst og prævention, - selv når man er kærester?

  • Brug af medier i forhold til sex og kæresteri...Nøgenbilleder mm. 

Send forespørgsel

Hvordan taler vi med unge om intimitet, kærlighed og sex

Temadag for lærere,  pædagoger, studerende mv. enten ½ dag på 3 timer eller en hel dag på 6 timer, - jeg anbefaler en hel dag, hvor deltagerne får mulighed, for at afprøve flere øvelser.

Temadag om tidssvarende, procesorienteret, normkritisk  og sjov seksualundervisning for unge om kærlighed, seksualitet og grænser, samt idéer til hvordan man som lærer kan inddrage emnet i de øvrige fag, og også få forældrene inddraget.

Vi vil tale om, hvilke udfordringer nutidens børn og unge har i forhold til køn, krop og seksualitet, og vi vil afprøve og udforske materialer fra internettet, bl.a. ved at lave aktive vurderingsøvelser, og se aktuelle filmklip. Der vil være plads til spørgsmål og debat undervejs og der vil være et materialebord med bøger, pjecer, artikler mv.

Send forespørgsel

Seksualitet, krop, grænser og kærlighed

Seksualundervisning af unge i skoleklasser, specialklasser og på opholdssteder

Varighed: 3-4 timer

Jeg kommer ud og underviser hos jer - og tilpasser undervisningen til jeres elever.

Undervisningen er afslappet, sjov og levende. De unge er i centrum og oplever at det angår dem selv, lige dér hvor de er i livet.

Jeg viser billeder, vi hører musik, laver "tankemylder" på tavlen, aktive vurderingsøvelser - bl.a. hvor vi taler om egne og andres grænser, debatterer meninger og holdninger mm. og jeg viser små film om emnet.

Jeg opfordrer til, at I har lavet anonyme spørgsmål med eleverne,- som læreren ikke har læst, - som I afleverer til mig, i starten af undervisningen. Jeg bruger spørgsmålene undervejs.
Vi omdanner klasselokalet til formålet, - sætter bordene ud til siden, og gør derved lokalet og situationen anderledes end det plejer at være til daglig.