CHRISTOPHER SCHMITZ

Coach, rusmiddelekspert og foredragsholder om hash og misbrug

Christopher Schmitz ejer og driver firmaet Komphash – Navigation i hashmisbrug!, hvor han hjælper personer med hashmisbrug tilbage til et normalt og fuldt funktionsdygtigt liv. Christopher coacher desuden forældre i, hvordan de kan afvikle deres barns hashmisbrug, og uddanner professionelle i, hvordan de kan møde unge hashrygere på en konstruktiv måde.

Christopher er uddannet i bl.a. kognitiv terapi, og har 15 års erfaring indenfor misbrugsområdet. Han har indenfor de senere år markeret sig som rusmiddelekspert gennem aktiv deltagelse i den offentlige debat om hash og legalisering og senest med udgivelsen af bogen Forælder Til Hashryger, som er en selvhjælpsbog til forældre, der har en ung i familien, der ryger hash.

Christopher tager i sin tilgang til hash udgangspunkt i evidens på området, og er af den opfattelse, at hashmisbrug kræver kognitiv genoptræning. Han har gennem årene afholdt mange foredrag, der er kendt for at være lige på og involverende.

Christopher tilbyder forskellige typer af foredrag til blandt andet skoler. Ens for foredragene er, at der er tale om dialogforedrag, der inddrager og engagerer publikum.

MYTER OG MISFORSTÅELSER OM HASH

Hver fjerde dreng i 9. klasse har prøvet at ryge hash!

"Hash er en naturlig, uskadelig plante", og "hash er ikke farligere end alkohol". dette er blot et par af de misforståelser, som mange unge har om hashrygning, og som dette dialogforedrag belyser med udgangspunkt i evidens, leveret på en let og tilgængelig måde.

Herudover vil foredraget komme ind på de kort- og langsigtede problemer, der er forbundet med hashrygning, herunder risikoen for hashpsykoser og skizofreni.

SÅDAN FÅR DU EN BEDRE DIALOG MED ELEVER, DER RYGER HASH

Hashrygning blandt elever er ikke blot en realitet - det er også en ressourcekrævende udfordring, der ofte afstedkommer mistet fokus og indlæring i undervisningen.

Når mere end hver 10. dreng og hver 20. pige i 9. klasse ryger regelmæssigt, sætter det sine spor i den daglige undervisning. I dette dialogforedrag får du konkrete værktøjer til dialogen med eleven der ryger hash og skaber en forandring.

SÅDAN UNDGÅR DU, AT DIT BARN HAVNER I ET HASHMISBRUG

Mange forældre har stået i situationen, hvor deres søn eller datter ryger hash og oplevet den magteløshed, det er ikke at kunne ændre det. For ikke at havne i den situation er der tre effektive skridt, du som forælder kan tage.

Dette dialogforedrag giver dig konkrete anvisninger på de ting, du skal gøre for at opdage et hashmisbrug i tide, således at du er optimalt forberedt, og du med ro kan sige til dig selv, at du har gjort, hvad du kunne.

Dialogforedraget giver dig også værktøjer til, hvad du som forælder kan gøre for at forberedre dialogen med din søn eller datter, der allerede ryger hash - og derigennem forebygge, at den dårlige dialog skubber Jer længere væk fra hinanden.