Mikkel Ploug

Teoretisk og praktisk ekspert i sprogets musik

Oplev når den internationalt anerkendte jazzmusiker, komponist og foredragsholder, Mikkel Ploug, afslører dén musik, der ledsager vores tale i et underholdende foredrag, som byder på sprogmelodi fra blandt andet Barack Obama, Donald Trump, Steve Jobs, filosoffen Alain Badiou samt en række danske politikere.

Mikkel Ploug har turneret i mere end 20 forskellige lande som musiker, og udgivet en række anmelderroste albums ved internationalt velrenommerede pladeselskaber. Mikkels musik har blandt andre fundet vej til radiostationer som BBC og New York Public Radio. Han har modtaget flere komponistkommissioner fra Statens Kunstfond og fået international anerkendelse fra sine personlige og melodiske kompositioner. Mikkels virke tæller samarbejde med en række af vor tids store musikere og kunstnere i forskelige genre som saxofonisten Mark Turner (US), den klassiske cellist Jakob Kullberg (DK) koreograf og danser Tilman ODonnell (US/DE) og Den Kongelige Ballet. Mikkel har endvidere tætte bånd til både den europæiske og amerikanske jazzscene.

Mikkel Ploug har optrådt i hele Danmark som foredragsholder på højskoler, og biblioteker, samt gæstet P1 og Radio 24/7 flere gange med sprogmusikalske analyser.

Mikkels arbejde med sprogets musik tæller sprogmusik-bestillingsværker til festivaler, en koncert baseret på sprogresonans fra Irske kirker, samt en lydinstallation til udstillingen Varulv på Institut for Samtidskunst. Han har analyseret tre borgmesterkandidaters sprogmusik og udarbejdet sprogmelodi for Bolias CEO Lars Lyse Hansen.

Mikkel Ploug kan opleves gennem flere danske medier, bl.a. Zetland Live - Gammel Scene Kgl TeaterRadio 24/7 - På Jagt Efter Musikken i SprogetTV2 NyhederDagbladet InformationP1's Sproglaboratoriet eller se en video med Mikkel.

Sprogets Musik

Mikkel Ploug udfolder med lydeksempler og grafik den forunderlige musik, der ligger gemt i vores sprog. Hertil demonstrerer han, hvordan dygtige talere bruger musikalske virkemidler, når de forfører os med deres tale. Mikkel Ploug spiller til foredraget også uddrag af sprogmusik live på guitar.

Foredraget kan fx anvendes som undervisning i dansk - udskoling, inddrages i den ordinære musikundervisning eller som tema/personale-dag.